Het aannemen van nieuw personeel is een van de belangrijkste investeringen die een bedrijf kan doen. Toch gaat het in de praktijk vaak mis. Een verkeerd aangenomen kandidaat kost niet alleen tijd en geld, maar kan ook invloed hebben op het team en de bedrijfsresultaten. In deze blog vatten we 5 fouten samen die je als bedrijf ten alle tijden niet wilt maken.
1. Onduidelijke functieomschrijving
Veel bedrijven plaatsen een vacaturetekst die te algemeen of te vaag is. Hierdoor schep je onnodige onduidelijkheid. Wees concreet wat de mogelijkheden zijn en wat de functie inhoudt. Ook is het goed om te vermelden wat secundair geboden wordt/mogelijk is en wat de salarisrange is. Ook is het belangrijk om te vermelden wat de eisen zijn. Hierdoor krijg je misschien minder sollicitaties, maar wel de juiste kandidaten.
2. Te lang durend proces
Niets is zo frustrerend voor kandidaten als een traag proces. Terwijl u twijfelt of wacht met beslissen, kan de kandidaat al elders een aanbod accepteren.
Tip: Communiceer duidelijk over de stappen en doorlooptijd. Zorg voor korte lijnen en neem sneller beslissingen om talent niet te verliezen.
3. Te veel gesprekken of te lange assessments
Wij als recruitmentbureau zien dat bedrijven met minder contactmomenten meer succes behalen. Dit sluit goed aan op punt twee. Als een kandidaat met drie bedrijven praat, dan kost dat best veel tijd. In dat geval staat een kandidaat vaak niet open om 3 gesprekken te voeren en daarnaast nog een opdracht te maken die 5 uur duurt. Het ideale proces is als volgt:
- 1e gesprek/ kennismaking (en besluiten of test gemaakt moet worden)
- 2e (technisch) gesprek / meeloopmoment / test of opdracht bespreken
- 3e gesprekken/ bespreken assessment/ opdracht. Bij interesse mondeling kenbaar maken (dat je aanbod gaat doen)
Om het proces nog efficiënter te maken raden wij aan om de kandidaat de mogelijkheid te bieden om het contract digitaal te tekenen binnen enkele dagen. Een simpele maiil met een voorstel is niet genoeg naar onze mening..
4. Te veel nadruk op diploma's
Relevante diploma's zijn belangrijk, maar door uitsluitend daarop te focussen, mis je als bedrijf vaak kandidaten met veel potentie. Het belangrijkste blijft in de meeste gevallen ervaring in de praktijk. Kijk ook eens naar wat de kandidaat hobbymatig doet. Iemand die van zijn hobby zijn werk wilt maken zal dit vaak met veel passie doen.
5. Alleen focussen op actieve werkzoekenden
Veel bedrijven beperken zich tot kandidaten die direct reageren op vacatures. Hierdoor wordt een groot deel van de talentpool gemist. Wij raden altijd aan om ook een stukje actieve werving te doen door middel van een goede band met je doelgroep en potentiële werknemers. Omdat dit veel tijd en geld kan kosten is het verstandig een recruitmentbureau hiervoor in te schakelen. Wij hebben toegang tot onder andere betaalde vacaturebanken en LinkedIn accounts en kennis waardoor we dit efficiënt op kunnen pakk
Deel 5 veelgemaakte fouten bij het het wervingsproces
of kopieer link